måndag 7 juni 2010

Levis tavlor

Levis fick 2 tavlor av mig i 2 års present. Dom fina tavlorna har Emelie gjort. Jag har lite nya ideér till levis rum. Men jag tror det får vänta till hösten. Nu är det bara trädgård som gäller.
.
Jag sitter och letar inspiration varje dag. Jag håller på med en liten rabatt och jag skulle helst vilja ha en hög och tät lavendel längst bak. Men jag tor inte jag kommer att få till det för det är tydligen svårt att få dom att övervintra i min zon. Så nu letar jag efter en rosbuske som ska vara tät och ganska hög ca 40-50cm och med rosa rosor och som passar i zon 4-5. Tipsa mig gärna om ni vet nån.



Sen måste jag bara berätta vad som hände mig i Lördags. Vi var påväg till stugan, jag har satt in pojkarna i bilen och skyndar mig att få ihop det sista inne i huset. Jag slänger upp strandväskan på axeln och far iväg. Men väskan fastnar i en av våra höga stolar som tippar med en väldig fart på min tå. SMÄRTA på hög nivå........
.
Jag står och kan inte röra mig på flera minuter så Maxen kommer in igen och undrar vad som har hänt. Efter ett tag tar jag mig ut i bilen och åker till min svägerska som får köra hela vägen till stugan. Min tå sväller upp 3 dubbel storlek och blir blå/svart. Tur att jag har värktabletter kvar från operationen i vintras.
Igår var det ännu värre. Det bultar och spränger. Och jag tror inte det är någon idé att åka till doktorn heller. Dom gör inget åt en blå och bruten tå. Försökte trycka lite för att se om jag kunde lätta lite på trycket men det gör så ont att jag nästan svimmar. Så idag har jag stannat hemma från jobbet. Men imorgon ska halta -Lotta försöka ta sig dit i tofflor.
.
Varför ska alltid sådana här saker hända mig. Jag är så himla flängig och klantig. Skit, jag som hade kommit igång med löpningen 3 dar i veckan också. Skit skit.
Kram /Marit

20 kommentarer:

Mitt skabbiga chica hus sa...

Ånej vännen vad jobbigt. Du får väl se det positiva i det hela att Mange får springa och servera dig rosé där du sitter fast i soffan;o) Hoppas det blir bättre snart iaf.

Och jag kan tipsa om en ros, den finaste av dem alla - Bonica 82
Den är helt underbar med sina rosa rosor och blommar juli och lååååångt in på senhösten. Min hade blommor i slutet av november!
Här kan du se bild på hur min såg ut när jag precis köpt den på Bäsna handelsträdgård i dalarna i somras: http://myshabbychichouse.blogspot.com/2009/08/urna-och-rosfavorit.html

kram kram

Tigris Predikantan sa...

Sånt gör ont! Aj,aj! Hoppas det "läker" snabbt.
:)

Anonym sa...

Stackare! Det bästa är att ha tån i en sko med hård, stabil sula. Träskor är perfekt. Kanske har du sådana där fina Nusnästräskor med kurbits? kram från doktorn

HOUSE of ADELA sa...

Å aj aj aj ....kan riktigt känna hur ont det gjorde=)
Så mysigt rum han har den lille:)

Kram
Adela

Malmkakan sa...

Aj, aj, aj, det där lät inge roligt. Hoppas den blir bra snart...

Ett tips på ros till dig från mig:
Vackra stora ljusrosa Astrid Lindgren rosen. Otroligt vacker och blommar i mängder och länge.
Ialf mina.

Kram,
Cecilia

Anonym sa...

Hej Marit!
Jättefina tavlor, men en sak som ofta förbryllar mig är att de flesta hänger barnens tavlor så högt upp på väggarna. Hur ska en liten tvååring kunna se dem långt där uppe. Sätt dig på huk i hans nivå och försök titta på dem. Eftersom jag arbetar som montessorilärare och vi har en del konst på väggarna som är placerade i barnens ögonhöjd så blir detta helt galet för mig. Bara ett litet tips för jag vet att många inte ens tänker på detta.
Mvh Camilla (utan blogg)

Marits vita skrin sa...

Hej Camilla.

Tack för din omtanke.
Jag har faktiskt satt dom högt upp med vilje just nu.
Min lilla Levis är en riktig förstörare just nu. Och dessa fina tavlor vill jag inte att han har sönder.
Men när den perioden går över så åker tavlorna neråt igen. Jag lovar;)
Klart jag vill att han ska inspireras och få titta på dom på nära håll.

Kram Marit

Anna-Malin sa...

ååå tusen tack så gullig du är!!
ja, visst blev det bättre med den lampan. de orangea tog bara över helt. nu står de i garaget i väntan på ny färg. vet bara inte vilken än....

vad det gäller rosor kan jag tyvärr inte hjälpa dig. är inte så haj på det här med växter...önskar att jag var det!!

hoppas tån känns bättre. det låter väldigt ont!!

kram på dig!!

kjersti sa...

Nei og nei Marit!!
Jeg sitter også her med beinet hevet nå, får jo vondt selv når du beskriver smerten din..
Uff, så uflaks, og ikke minst fortvilende når du var alene med dine to gutter.
Jeg håper din tå raskt blir bedre i allefall:)

Nydelige bilder på lillegutts rom, alt er så delikat der...
Og bildene av deg og din Mange (min bursdagsvenn, hihi) er jo bare helt fantastiske...
Blåfargen på hans genser var så vakker mot den grålige bryggen.
Og du, ja du er bare nydelig der du sitter:)

Masse god bedring til deg vennen,
stor klem fra meg

Anna sa...

Ja, vad ska jag säga, annat än att jag känner igen mig!! Är precis likadan. Det ska hända saker snabbt och man fumlar till det på nåt konstigt vis.
Min man bara ruskar på huvudet...

Försök att ha foten högt och ha på något avsvällande. Själv skulle jag ha på Aloe Vera Gelly så fort jag kom åt.
Hoppas det lägger sig så Du kan jobba obehindrat ialla fall!!

mammamia sa...

AJ!!!!
Kan också tipsa om "Astrid Lindgren rosen"!!! Den är helt fantastisk och med väldigt vackra glansiga blad!
Här i Skåne zon 1 blommar den fram till december när frosten tar den!! Den är alltså remonterande!
lycka till med din nya rabatt!!

me and alice sa...

Tjena tjejen!
Åh stackare! hoppas tån blir bättre tills ni ska åka!!! Vi åker till cypern (som vanligt)*fniss*! Vart skulle ni??
Tror som du att lavendeln kan vara svår här uppe hos oss, men jag vet att Helena hade en massa lavendel, men tror den strök med den här hårda vintern... Jag som hade så stora klängrosor... Nästan varenda en har dött!!! Skitvinter!!! Man ska bo i Skåne helt enkelt!! *fniss*
Kraam Susanne

Emelie sa...

Så fint det blev! ;)

Stackars dig vilken otursdam... Hoppas det känns bättre snart. kan inte vara så lätt att få in en sån stor tå i ett par skor...

ha det gott!
stor kram emelie

Nina B. sa...

Hei,

Har vært innom bloggen din et par ganger nå, så nå var det på tide å si "hei" ☺

Du har en utrolig fin blogg, men fine, fine bilder av din skjønne familie og hjem.
Jeg er selv vokst opp med Astrid Lindgren roser som vi tok med oss fra Sverige; den er herlig rosa, og lukter helt nydelig!! Har plantet 3 i hagen, så nå xxx jeg for at de vil vokse seg store.

Lykke til med tåen, hørtes IKKE godt ut. Krya på dig ;)
Klem Nina ♥

Knils Malin sa...

Ååå det där lät inte så skönt, hoppas det läker fort!
Kan tala om att det fungerar alldeles utmärkt med en lavendelhäck i denna växtzoon, har en som växer kanon bra =)

Hoppas du får till det i trädgården, ska bli spännande att se =)

Kram Malin

Anonym sa...

Hej!
Ajajaj, vad ont det måste göra. Jag bröt min lilla tå för några år sedan, jag fick rådet att tejpa ihop den med tån bredvid så den fick stöd från den. Du kan ju alltid testa och se om det känns bättre =)
Lavendel är så himla fint, hoppas du lyckas!

Ha en fortsatt bra dag!
// Nilla

Anonym sa...

Virkelig delikat! Jeg prøver å finne ut hvilket Alloc gulv dere har lagt, er det hvit lutet furu "white pain"?
Skal legge i hele 2 etage:) Takknemlig for svar:)

Anna sa...

Aj aj!! Stackare!
Hoppas att det blir bättre snart :)
Kram/Anna

Sara Mårtensson sa...

Hej Marit!

Tack så mycket! :-) Det börjar vara nära nu, jag tror också att det är en pojke och då vet jag var jag kommer att finna mycket inspiration till fina pojkrum ;-)
Du/ni har det så fint!
Tack för namnförslagen! Ella har vi funderat på och Stella heter vår bebis kusin som föddes för exakt ett år sedan.
Hoppas din tå mår bättre! Krya på dig och ha en fin kväll!
Kram Sara

Marits vita skrin sa...

Hej Anonym.

Det är precis det golvet vi har. White plain. Jag har sett att det även kommit ut ett likadant fast utan "fogar" mellan brädorna. Jag har sett ett sånt också och tycker nog att mitt med fogar är snyggare.
Du kommer att bli jätte nöjd.

Mvh Marit